C# 'ta değişken tanımlama

     Kodlama mantığından önceki yazımda bahsetmiştim isteyen buraya tıklayarak tekrar okuyabilir.Önceki yazıda da söylediğim gibi bu işte en önemli şey yapılan işin mantığını anlayabilmek(ilk işe girdiğimde proje yöneticimin şu lafını hiç unutmam demişti ki: "Yazdığın kod bir satır bile olsa eğer neden yazdığını bilmiyorsan yazma"💪) ondan sonrası aslında kuralları öğrenip yeri geldiği zaman kullanmak...
değişken tanımlama,kodlama,c#
     Şimdiki yazıda yazılan bütün programlama dillerinde ortak olarak kullanılan değişken kavramını anlatmaya çalışacağım.Kodu hangi dilde , hangi ortamda yazarsanız yazın , ister masaüstü ister mobil uygulama isterse de  web tabanlı bir yazılım geliştiriyor olun kodda değişken kullanmanız gereken durumlar olacaktır.Ben C#'ta diye açtım başlığı fakat Java, javascript, Pyton vs. dillerde de hemen hemen aynı şekilde kullanılıyor.Nasıl kullanacağımızı göstermeden önce NEDEN kullanırız?'ı açıklamak daha mantıklı olacaktır.
     Kod yazdığımızda ortaya çıkacak olan yazılımın bir iş yapabilme potansiyeli olması gerektiğini biliyoruz.Yani yazdığımız şey her neyse bir amaçla yazılmış oluyor.Bu iş parça parça yapılırken benim verdiğim komutlarla gerçekleşiyor.Ben de komut oluşturmak için değerlere ihtiyaç duyuyorum.Bu değerleri hafızada tutabilmek için değişkenleri kullanıyorum.Yani aslında ben o an ihtiyaç duyduğum değişkeni oluşturuyor ve içine değerimi atıyorum, başka bir değişken tanımlamak istersem de yine aynı şekilde değişkenimi tanımlayıp içine değerimi atıyorum.Şimdi konu çok soyut olduğu için anlaşılmayan noktalar olması normaldir.Bir örnekle açıklayacak olursak;
     Ben diyelim ki, iki sayının toplamını bulan bir program yazmak istiyorum.Şimdi önce düşünüyorum iki sayı dediği için bana iki değişken lazım ki sayıları tutabileyim ardından bir değişken de ikisinin toplamını tutabilmem için gerekli bu durumda üç değişken tanımlamak işimi görecektir.Nasıl yazılması gerektiğini de şöyle gösterebiliriz.
         Değişken tipi    Değişken adı  =(atama operatörü)  Değer
Örneğimizdekini gösterirsek;
         int a=5;//değişkenin tipi int (sayı tipinde değişkene ihtiyacım olduğundan), adı a, değeri 5
         int b=6;//değişkenin tipi int, adı b, değeri 6
         int toplam=a+b;//değişkenin tipi int, adı toplam, değeri yukardaki iki sayımın toplamı
İşte biz iki sayının toplamını bulan kod parçacığını yazarken değişkenler kullanmak durumunda kaldık ve işlemimiz sayıyla alakalı olduğu için de değişken tipi olarak int kullandık eğer yazıyla alakalı bir işlem yapıyor olsaydık string kullanmamız gerekecekti mesela ad ve soyadı kullanmak için;
        string ad="blogger" , string soyad="teachengin"; //string ataması yaparken yazacağım değeri tırnak içinde yazıyorum.

      Değişken tanımlaması yaparken değeri tanımlarken değil de sonrasında da atayabilirim.Programın başka bir yerinde değişkenime ulaşmak istersem verdiğim ismi yazarak kullanabilirim.Değişken tanımlaması yaparken değişkenimin ismi benim belirlediğim bir isimdir.Fakat rakamla başlamamalıyım ya da kod için farklı algılanacak bazı özel isimler vardır onları koymamalıyım.Değişkene verdiğim isim görevine uygun, mantıklı ve kısa olmalıdır.Birden fazla kelimeden oluşuyorsa arayı boş bırakmamalı(toplam tutar değil toplam_tutar),türkçe karakter kullanmamalıyız(int sayı; değil int sayi;) aklıma gelen kurallar genel itibariyle böyle.
     Değişken tipleri kullanılacağı değere göre belilenir.Burada sadece temel iki tip olan int ve string'ten bahsettim.Fakat bunların dışında tek karakter kullanmam gereken durumlarda char, mantıksal ifadeler için bool, ondalıklı sayı kullanmam gerekirse float ya da double ve daha pek çok tip mevcut.Bunların dışında var tipi vardır bu belirsiz bir tiptir yani sayı mı, yazı mı belli olmadığından aldığı değere göre şekil alan bir tiptir.
     Değişken tanımlama konusunda anlatacaklarım bu kadar umarım faydalı bir yazı olmuştur.😇



Yorum Gönder

5 Yorumlar

  1. değişken tanımlama hakkında hiç bir fikrim yoktu yazıyı okuyana kadar :)

    YanıtlaSil
  2. açıklayıcı ve güzel olmuş.

    YanıtlaSil
  3. c# HARİKA bir dil ömrümü yedi:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. öyledir :) bu object oriented diller ömür törpüsü...

      Sil